Written by: ישיבת אור דוד

איסור קעקועים היהדות

בשנים האחרונות יש נהירה וביקוש גדול בקרב ישראלים לקעקע את גופם בקעקועי צורות, אותיות ואיורים למיניהם. במאמר זה לא נדון אם חכם או יפה לקעקע את גופינו כי אם נדון דווקא על האיסור המפורש שקיים לפי היהדות לביצוע קעקוע ומדוע.

ככתוב בתורה "וכתובת קעקע לא תתנו בכם" (ויקרא). מה שאומר שיש איסור מוחלט על קעקוע על הגוף, לפי ההלכה היהודית. על מנת לדעת בדיוק מה אסור, חשוב לבדוק מה ההגדרה לפי ההלכה של קעקוע. לפי ההלכה קעקוע מורכב משני דברים – חריטה שהיא שריטה על בשר של הגוף. כשעיקר האיסור הוא להחדיר את הקעקוע לעומק העור.

לפי ההלכה, על האדם קיים איסור לחבול בעצמו, כי הגוף הוא לא שייך לו. הגוף שכור לאדם לאורך התקופה בה הוא חי בעולם ולאחר מכן הוא צריך לחזור לבורא עולם "תקין ונקי". לכן קיימת גם שאלה בהלכה, האם בני האדם יכולים לעבור ניתוחים פלסטיים לצרכי יופי? התשובה היא חמקמקה. במידה והניתוח הוא למטרות שידוך, תהייה רשות לבצע ניתוחים מסוג אלה, אך אם המטרה היא לצורך התייפות גרידא, זה כבר משהו אחר.

בנוגע לקעקועים, הרמב"ם כתב שקעקועים זה מנהג שנהוג לעשות בקרב הגויים. והרי עם ישראל צריך להיות שונה ונבדל מהגויים בדברים רבים וכלה בקעקועים. לדבריו, כל התרבות שקשורה להדהרת הגוף ופיתוח היופי, הוא לא מנהג יהודי ויש להתרחק מתרבות זו. יש לכבד את הגוף שלנו מבלי לפגום בו ולקשקש עליו ולקבל אותו כפי שהוא.

קרקוע וקעקוע                                                                                                          

לפי הדת קרקוע וקעקוע מגיעים למעשה מאותו רעיון, ברגע שאדם חורט על עצמו קעקוע, פירוש הדבר שהוא מקרקע את הגוף שלו וגורם לו מפורשות להפוך להיות חומרי ובהמי. זה למעשה פוגם בקשר (מרחיק- מקרקע) הנקי והטהור של בני האדם עם בורא עולם, בעיקר כשמדובר בציור או בסמל שהם ההפכים מהקדושה היהודית.

רוצים לשמוע עוד על קעקועים ונושאים שמעניינים אתכם מפיהם של רבנים צדיקים? אצלנו ב-  ישיבת אור דוד תוכלו להאזין למגוון הרצאות מרתקות ומעניינות בנושאי יהדות.

Related Items